Beretningen 2018

KFUM/K smukke festsal i Kannikestræde dannede rammen om festligholdelsen af Tangoens Dag den 11. december 2018.
Vi fejrer at tangoen fik sin nationaldag i Argentina. Arrangementet var velbesøgt med 140 medlemmer og gæster.
Aftenens højdepunkt var ubetinget Camilla Marie Dahlgreens tangosange akkompagneret af pianisten Riivo Sarapik. Ikke at forglemme aftenens andet højdepunkt; udlodningen af Ole Buntons tangofigur, hvis vinder var overrasket og glad.
Luis Cono tdj spillede skønne tangoer og cortinaer og sørgede for at gulvet var fyldt aftenen igennem. Der var stillet stole op i kanten af salen og lyset i lysekronerne var sat, så der var rig mulighed for at se sin partner i øjnene.
20-års jubilæet den 2. oktober 2018 for foreningens stiftelse blev holdt i den store sal i Kulturhuset Islands Brygges. Egentlig blev Tangoforeningen stiftet den 3. oktober 1998.
Det var en stor fornøjelse at gense Orquesta Típica Andariega. De spillede for fuld udblæsning i halvanden time til milongaen med godt 150 gæster. Alex Gorski, alias tango.dk, præsenterede desuden den tangomusik han selv spillede ved Foreningens 1-ste tangobal.
Aktivgruppen, stifterne af foreningen, var inviteret og blev fejret efter bedste evne med et æresmedlemsskab og en flaske god Malbeck.
Henrik Andersen, foreningens første formand, causerede med vid og humor over tangoen og foreningen dengang og nu. Henriks uforkortede indlæg fra jubilæumsaftenen med fotoindtryk fra selve aftenen ses på http://tangoforeningen.dk/?page_id=5838 Bjarki Rasmussen, aftenens tdj, rundede hele jubilæet af til den allersidste tanda kl. 23.
Årets sidste Søndagsmatiné holdt vi den 2.december i Tangobar. Herfra lyder en stor tak til Camilla Dahlgreen & Linus Aabye for god undervisning i kunsten at gå en tango. En øjenåbner for både følgere og førere.
Også en stor tak til Celeste Meersohn fra La Milonga i Det Latinamerikanske Hus, som utrættelig har været vores husdj til Søndagsmatinéen i flere år. Hun løfter søndagen med sit nærvær og skøn tangomusik i tandaer og med cotinaer til den efterfølgende Milonga.
Søndagsmatinéen flyttede fra Kulturhus Indre by til Tangobar i februar måned 2018. Kulturhuset kunne ikke længere betale halvdelen af lærerhonoraret som tidligere. Der var problemer med at få lokalet og de tre timer som er nødvendige.
Søgningen til matinéen af begynderne, har været begrænset, trods annoncering på hjemmesiden, Facebook, AOK og Kultunaut. Så vi har lagt en ny strategi for undervisningen i år, og der kommer nu flere interesserede. Vi er glade for at matinéen kan fortsætte på Tangobar.
Søndagspracticaen har i efterårssæsonen været i multihallen på Vesterbro ny skole.
Practicaen er gratis og det kan kun lade sige gøre, fordi vi er en forening. Den fungerer på medlemmernes egne initiativer på den måde, at man tager en partner, et par sko og gerne noget musik med og møder op.
Der har været aflysninger i forbindelse med eksamenstiden, men ellers har man kunnet træne tango i 3 timer, i alt 36 gange i 2018. På practicaens mail-liste står der 47 personer – og der er god søgning til arrangementet. Lokalet var tidligere gratis men i år kræver Kommunen leje for lokalet.
Den 4. juli var startskuddet til Sommertango i Fælledparken. I år havde jeg sammensat et hold af “yngre” dansere som tog sig af tangoundervisningen og dj´s som stod for musikken.
Vi fik 3 sommeraftner under åben himmel i en sommer vi sjældent har oplevet magen til.
Sommerdans i Fælledparken er et kommunalt arrangement som har været arrangeret af de samme i 11 år. Foreningen har en vejledende funktion i valg af tangolærere og tdjs.
Jeg har foreslået Sommerdans i Fælledparken at vi får en aften mere end de tre, som er tildelt os. Desuden har jeg bedt om at sommertangoen flyttes til en anden dag end onsdag af hensyn til Tango på Bryggen.
Tangoforeningen inviterede i juli & august til gratis sommertango: Tango på Bryggen. På Dansescenen foran Kulturhuset Islands Brygge stillede vi op med 1 times tangoundervisning og 4 timers milonga efterfølgende, i alt 25 timers tango. Både undervisningen og milongaen var meget velbesøgt i de hede sommerdage.
Foreningen lægger gulv og løn til, mens Tangobar planlægger undervisningsforløbet og KIB bidrager med lydudstyr etc.
I år var to fra bestyrelsen tilstede hver aften. Vi har også fået en aftale i stand med KIB om at komme i tørvejr i tilfælde af regn.
Foreningens årlige medlemsfest blev holdt den 17. marts i TABAs dejlige lokale i Kedelhallen. Tak til TABA og til Ole Mikael Sørensen, tilrejsende fra Tango Aalborg.
Aftenens musikalske overraskelse var Aldo Velasquez (vocal) and Jorge Richards (guitar) der løftede dansen med akkompagnerede sange. Det blev en pragtfuld aften fyldt med dans, sang og musik og 130 deltagere.
Den 17. marts holdt foreningen også middag for 39 fremmødte i caféen i Kedelhallen.
Middagen blev efterfulgt af den egentlige generalforsamling.
Generalforsamlingen var præget af en diskussion af hvorfor bestyrelsen havde valgt at aflyse Copenhagen Tangofestival 2017.- en opfølgning på kommentarer på Facebook. I forlængelse af diskussionen blev kontingentet sat op med 40,- kr.
Og vi 3, der var tilbage i bestyrelsen, blev suppleret op til en fuldgyldig ny bestyrelse 2018, – en bestyrelse som arbejder målrettet for medlemmerne og for foreningen.
Man kan i øvrigt altid få den tiltrådte bestyrelse i tale på: http://tangoforeningen.dk/?page_id=69
2018 har været et år med besparelser i foreningen, i lighed med året før.
Ole B. har lagt hjem og mad til vores månedlige bestyrelsesmøder i hele 2018. Udgifterne til den gratis tangoundervisning er blevet skåret ned og det er noget lærerne bemærker.
Desuden er henvendelser om sponsoreringer blevet venligt afvist. Og det giver resonans i tangosamfundet når arrangementer, som foreningen tidligere har sponsoreret, ikke støttes
Trods alt er det lykkedes den nuværende bestyrelsen at holde de faste arrangementer samt 20- års Jubilæet til glæde for hele tangomiljøet og vi ser frem til at kaste os ud i spritnye events.
I 2018 lykkedes det også at få en rabataftale i stand med Den Jyske Opera som i øjeblikket er på turné med Maria de Buenos Aires.
Så vi er 55-60 dansere der ser frem til forestillingen sat i musik af Astor Piazzollas tangomusik fremført af et 6-mandsorkester. Det gamle vandværk byder endda på Milonga på scenen til live-musik i Pumpehuset den 24. marts. 2019.
I 2018 blev det muligt at forny sit medlemskab eller oprette et nyt – med visa/dankort på hjemmesiden. Det gør det nemmere for medlemmerne og letter det administrative arbejde enormt.
En optimal løsning for foreningen er at medlemmer får en betalingsservice aftale. Som medlem skal man så bare sikre sig er, at ens adresse og mail er opdateret. Eller kommer indbetalingskortene retur med adressen ubekendt og det er penge ud ad vinduet.
I marts 2018 fik foreningen også sit eget mobilpay nummer. En service, der letter arbejdet i entréen og alle deltagere i arrangementerne, som ikke lige har småpenge på sig.
Tangoforeningen.dk på Facebook er nu oppe på 490 aktive følgere. Jeg har nylig oprettet og knyttet en Instagram profil til siden med indtil nu 160 følgere.
TANGOFORENINGENs gruppe på Facebook har 2110 følgere.
Copenhagen Tangofestival gruppen med over 2500 følgere er overdraget til brug for TangoIntermezzo. Friends of Copenhagen Tangofestival lever sit eget liv kun afbrudt af, at jeg fjerner uvedkommende opslag.
Stor tak til bestyrelsen for et vellykket tangoår.
Nelly Steffensen
www.tangoforeningen.dk