Da tangoen igen kom til Danmark – i 1991

2014-02-12 10.17.22Tangoens Historie i Danmark 1989 – 2013.

Historien om tangoens comeback i 80’erne, har en række eksplicitte momenter, og nogle af disse med en præcis datering, der gør det muligt at sige hvornår det skete. Det er fx en almindelig anderkendt kendsgerning at opsætningen af showet ”Tango Argentino” til efterårsudstillingen i Paris i 1983, er et markant startskud til den argentinske tangos comeback på verdensplan, der tog fart fra midten af 80’erne og efterfølgende ikke har sat tempoet ned på noget tidspunkt.

Der er samtidig mange andre historier, som er sværere at præcisere i tid og betydning. Det er fx givet at der allerede var et tangomiljø der beskæftigede sig med den argentinske tango i Paris, før Tango Argentino *, blev opført, ligesom at Juan Dietrich Lange var begyndt at danse tango i Berlin. Jorden har så at sige været gødet inden dette fænomenale show, der har 30 års jubilæum i år, satte sit markante aftryk og fik sat skub i udviklingen.

I Danmark er der en ganske bestemt begivenhed der markerer hvornår man begyndte at danse den argentinske tango (igen!?). michael_ruhl_600

Det skete i Århus, den 13. og 14. januar 1991, hvor Michael Rühl fra Berlin underviste på en tangoworkshop arrangeret af os, Navina Østergaard og Gunner Svendsen. Hvad der er sket før dette tidspunkt er vanskeligt at sige noget om, men det er givet at der ikke har været et miljø der dyrkede den argentinske tango som dans før dette tidspunkt. Workshoppen i Århus den 13. og 14. januar 1991, blev optakten til et meget levende tangomiljø i Århus.

Allerede ved Århus Festuge september 1991, dansede de to par Kirsten Jacobsen og Allan Hansen og Sakina Harees og Gunner Svendsen, ved festugens åbningsarrangement foran 40000 tilskuere! Når det blev Århus, der fik det første miljø omkring den argentinske tango, beror det på en række mere eller mindre tilfældige omstændigheder.

Mod slutningen af 1989 mødes vi, Navina og Gunner, til et arrangement i Huset, og det var første gang vi ser hinanden i næsten 10 år. Vi kommer begge fra Nordjylland og havde lært hinanden at kende som teenagere. I begyndelsen af 1990, skal Navina til at skrive sit speciale på spansk-studiet. Hun vil skrive et semiotisk inspireret speciale om argentinsk tango, og bl.a. lave en analyse af teksterne til tango-melodierne. Hendes vejleder er Per Aage Brandt, der selv er født i Argentina.

Navina ville lære at danse argentinsk tango og da hun kender Gunner fra Nordjylland som en glad festdanser, der kunne føre en pige til et nordjysk krobal, spurgte hun ham, om vi skulle danse sammen. Navina havde allerede en del kendskab til Argentina, men kendte ikke tangoen som dans og hun havde ikke selv set den. Den eneste tango hun havde set, var fra Fernando Solanos film ”L’exile de Gardel”, der handler om livet blandt en gruppe argentinere bosat i Paris, som måtte flygte fra militær-diktaturet i Argentina i 70’erne. Det var især et sted i filmen hvor Gloria og Eduardo Arquimbau danser, der havde fascineret Navina.

Vi havde altså ikke meget at gå efter, da vi opsøgte en af de lokale danseskoler i Århus, Brøggers Danseinstitut, men vi tilmeldte os et hold og kom i gang med at danse. Det var selvfølgelig tango i form af den klassiske standard-dans der blev undervist i, og når vi spurgte til ’argentinsk tango’ fik vi fx at vide, at den argentinske tango hedder sådan, fordi den blev opfundet af en italiener der hed Argentin!

I efteråret 1990, opsøger Navina det lokale tangomiljø i Berlin, hvor man var begyndt at danse argentinsk tango i 1982-83. En af de første i Berlin var Juan Dietrich Lange, der startede tangoskolen Estudio Tango Argentino i 1985. Her møder Navina Michael Rühl, der underviste i tango, og hun kom glad tilbage til Århus og fortalte at nu havde hun lært de første tangotrin! Vi gik straks i gang med at øve, men det gik hurtigt op for os at Navina havde svært ved at huske herrens trin!

Vi besluttede os derfor til at invitere Michael Rühl til Århus, og arrangere en workshop! Vi lavede flyers og plakater, som vi hængte op på universitetet og hvor vi ellers kom frem. Der tilmeldte sig 15 par, og det var en kæmpe succes. Vi skulle starte lørdag formiddag kl. 11.00 i Entré-scenens lokaler, der dengang havde indgang fra Sejrøgade 8. Michael Rühl havde haft et tangoarrangement i Berlin fredag aften, og han skulle køre i bil hele natten for at nå frem til Århus i tide. Vi sad og ventede hjemme på en opringning (det var før mobil-telefonen!) og ca. 10.30 ringede han og sagde at han var i Vejle! Gunner skyndte sig ned til Entré-scenen og kunne fortælle deltagerne at Michael Rühl var på vej, men at vi ville blive en halv time forsinket. Michael Rühl kom og kl. 11.30, 13. januar, 1991, begyndte den første workshop / undervisning i argentinsk tango i Danmark. Workshoppen var programsat til lørdag og søndag, med undervisning fra kl. 11.00 – 18.00 begge dage! Søndag kl. 15 havde de fleste nået mætningspunktet forlængst. Michael Rühl beskrev sig selv som ’ur-berliner’ med en tør humor, og Hans Jürgensen, en af deltagerne på workshoppen, bemærkede at Michael Rühl var bleg som et lig og ikke smilede en eneste gang, den første dag.

Vi arrangerede en workshop med Michael Rühl allerede en måned efter, denne gang både for begyndere og let-øvede. Begejstringen var stor fra starten og blandt dem der deltog i den første workshop, var vi en gruppe der mødtes en gang om ugen for at træne i lokaler på Den Nordiske Teaterskole, på Trøjborg. Det var ud over os selv Navina og Gunner, Allan Hansen, Kirsten Bak Jacobsen, Sakina Harees, Hans Jürgensen, Lorena Alvarado, Ulrik Ortman, Hans Christian og Susanne Storm.

I marts rejste Navina til Argentina, og vi aftalte at fortsætte med at lave tango-arrangementer, når hun kom tilbage til august. I mellemtiden fortsatte Gunner med at arrangere workshops i Århus med Michael Rühl i foråret 1991. I sommeren 1991, skrev Navina at hun blev i Buenos Aires længere end forventet, da hun havde mødt Marcelo. Trevor Davis, der dengang var generalsekretær for Århus Festuge, havde inviteret Allan, Kirsten, Sakina og Gunner, til at deltage i åbningen af Århus Festuge den 30. august, og som en del af forberedelsen til opvisningen ved Festugen, tog Gunner sammen med Sakina til Berlin og deltog i en workshop med Antonio Todaro, arrangeret af Juan Dietrich Lange. Kirsten, Allan,

Sakina og Gunner optrådte foran 30-40.000 mennesker på Århus Havn, dansende på en åben togvogn, der blev trukket af et gammelt damplokomotiv, og det gav gelé i benene, men også blod på tanden til at lære mere og komme videre med tangoen. Michael Rühl kom igen og underviste et par gange i efteråret 1991, bl.a. i starten af oktober, hvor vi arrangerede den første milonga i Danmark lørdag den 5. oktober, i ”Sub’en”, et lokale i bunden af et diskotek i Klostergade. Navina kom tilbage til Danmark og Århus i februar 1992, sammen med Marcelo, og de flyttede til København i foråret 1992, for at starte tangoen op i København.

Tak til Gunner Svendsen 581961_556388181071637_211390056_n

* I 1982 mange år efter deres triumf på Broadway med Hector Orezzoli og Claudio Segovia legendariske Tango Argentino.